1. |
Course title |
Programming Methods and Informatics |
2. |
Course of Study |
2, Mathematics (direction of scientific and pedagogical activity) |
3. |
Semester |
4 |
4. |
Credits |
3 |
5. |
Lecturer |
Candidate of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor Rasolko Galina |
6. |
Coarse goal |
The development of algorithmic thinking, the study of modern programming methods, the acquisition of skills and the mastery of work on modern computing tools (acquaintance with modern methodologies for acquiring knowledge, learn how to solve various tasks on computers using modern information technologies) |
7. |
Prerequisites |
Programming methods and informatics (1-3 semesters) |
8. |
Course Topics |
Methods of developing algorithms. Algorithms such as “divide and conquer”. Algorithms with a return. Greedy algorithms. Search with a return and local search. Fractals. Features of working with different dialects and implementations of Pascal. Implementation versions and development environment Borland Pascal, Free Pascal, Pascal ABC. MathCad. Interface, numerical methods, symbolic calculations, graphing, text and working document characteristics, features of the programming system. The use of information technology in the course of university mathematics on the example of MathCad |
9. |
Recommended Literature |
1. Расолько, Г.А. Теория и практика программирования на Pascal / Г. А. Расолько, Ю.А. Кремень. – Минск. : Вышэйшая школа, 2015. 2. Расолька, Г.А. Метады праграміравання. Алгарытмы апрацоўкі данных / Г. А. Расолько, Ю. А. Кремень. . – Мн.: БДУ, 2008. 3. Расолько, Г.А. Использование информационных технологий в курсе вузовской математики. В 3-х частях. Часть 1. Решение задач в пакете MathCad. Учеб.-метод. пособие / Г. А. Расолько, Ю. А. Кремень, Н. В. Бровка, Л. Г. Третьякова. – Мн.: БГУ, 2010. – 325 с. 4. Расолько, Г.А. Использование информационных технологий в курсе вузовской математики. В 3-х частях. Часть 2. Решение задач в пакетах MathCad и Mathematica. Учеб.-метод. Пособие / Г. А. Расолько, Е. В. Кремень, Ю. А. Кремень, Л. Г. Третьякова. – Мн.: БГУ, 2011. – 278 с. 5. Расолько, Г.А. Использование информационных технологий в курсе вузовской математики. В 3-х частях. Часть 3. Решение задач аналитической геометрии в пакете MathCad. Учеб.-метод. Пособие / Г. А. Расолько, Ю. А. Кремень. – Мн.: БГУ, 2012. – 255 с. 6. Расолько, Г А. Использование информационных технологий в курсе «Дифференциальные уравнения». Учеб.-метод. пособие / Г. А. Расолько, Л. А. Альсевич. – Мн.: БГУ, 2012. – 238 с. 7. Расолько, Г. А. Электронный учебно-методический комплекс по учебной дисциплине «Методы программирования и информатика» для специальностей: 1-31 03 01 «Математика (по направлениям)» «1-31 03 01-02 Математика (научно-педагогическая деятельность)» / Г. А. Расолько, Е. В. Кремень, Ю. А. Кремень. – Минск: БГУ, 2014. – 90c. http://elib.bsu.by/handle/123456789/97905 |
10. |
Teaching Methods |
Passive, active, interactive, verbal, visual, problematic |
11. |
Teaching language |
Russian |
12. |
Requirements, current control |
– testing; – test; – colloquium |
13. |
Method of certification |
credit |